Het lijkt zo onschuldig, of misschien bent u zich daar niet eens van bewust. U denkt daadwerkelijk dat u een proefpakket van uw favoriete koffieproducent heeft gewonnen. Het enige dat u daarvoor hoeft te doen is dat ene linkje aanklikken. Of het nu op twitter, facebook of in de email langs komt, dat ene linkje brengt u uw beloning, of toch juist die malware?
De onderzoeker Daniel Kahnemann heeft veel research gedaan naar de gedragingen van het brein en een mooi boek geschreven “Thinking fast and slow”. Een van zijn beschreven onderzoeken heeft aangetoond dat het brein van de mens twee manieren van werken heeft. De eerste is “de snelle beslisser” die graag een gokje waagt, de tweede is “de echte denker” die diep na kan denken over de informatie en vraagstelling die voor haar ligt en een precies antwoord kan geven.
Als voorbeeld neemt Kahnemann een eenvoudige rekensom:
“Een stok en een bal kosten samen €1,10. De stok is €1,- duurder dan de bal. Hoeveel kost de bal?”
Als je uitgaat van je intuïtieve antwoord zullen veel mensen antwoorden: 10 cent.
Echter, als je gaat rekenen kom je erachter dat dat helemaal niet klopt
€0,10 + €1,10 = €1,20
Dus het correcte antwoord is €0,05!
Dit is precies waar aangetoond wordt dat het eerste systeem een gokje waagt en dus niet altijd even betrouwbaar is. Het vertrouwen op het eerste systeem wordt gevoed door alle goed gegokte antwoorden. Het is dus een zelf versterkend systeem. Het wordt getriggerd door alle informatie die op ons afkomt, zo ook in WhatsApp, email en facebook. Het geeft ons de drang om zo snel mogelijk kennis te nemen van de nieuwe informatie. Het is letterlijk verslavend omdat het de chemische reactie in ons brein stimuleert. Daarmee neemt het ons beoordelingsvermogen over en wordt het “echte denken” steeds verder uitgeschakeld.
Kunnen we daar dan niets aan doen? Natuurlijk wel, we kunnen ons zelf trainen bewust een beslissing te nemen. De campagne “Stop, Think, Connect” is daar ook op gericht, daarin leren we ons zelf aan een paar bewuste stappen te nemen op het moment dat we op een informatie impuls reageren.
Als de informatie binnenkomt:
1) STOP met direct doorklikken
2) THINK, denk echt na over de informatie die je voor je hebt
- Klopt het afzenderadres?
- Gebruik “mouse hover” of rechter muisklik en kopieer adres en Google naar de resultaten
- Is het link adres daadwerkelijk iets dat ik vertrouw?
- Hoe komt de afzender aan mijn gegevens?
- Werk ik op een systeem met een goede virusscanner?
- Zijn de updates al geïnstalleerd?
3) CONNECT, als het vertrouwd is, klik dan door
Door onszelf deze stappen aan te leren kunnen we de impuls die we voelen onderdrukken en veilig aan de slag.